راز بقا در جاده ساوه
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۴۰۱۲۴
رویداد۲۴ دکتر سید علی طباطبایی، استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت : با یکی از تاکسیهای اینترنتی تماس میگیرم. جوانی با پراید سفید به دنبالم میآید، با سنی حدود ۲۵ تا ۳۰ سال، سر صحبت را با او باز میکنم، متاهل است و همراه همسر و دخترش در جاده ساوه زندگی میکند. با غمی پیدا و نهان سخن میگوید و در ادامه با ابراز نارضایتی کامل از زندگیش به بیان خاطرهای میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او میگوید شبی در تلویزیون برنامه رازبقا را تماشا میکرده است که درخصوص یک شیر دریایی بوده است که در هنگام شکار دندانهای پیشینش شکسته شده بود. او میگوید: راوی راز بقای تلویزیون نقل میکرده که این شیر دریایی که دندانهای پیشینش شکسته و با چهرهای خونین و مالین به تصویر کشیده شده، به دلیل آنکه دیگر نمیتواند شکار کند و چیزی بخورد، در آخر خواهد مرد.
راننده تاکسی سرویس اینترنتی میگوید: در آن شبی که فیلم راز بقا و چهره مستاصل و خونین شیر دریایی را دیده بود به شدت برای آن شیردریایی دل سوزانده بود و" غمی" برای شیر دریایی نگون بخت در دلش نشسته بود.
وی ادامه میدهد! اکنون من نیز خودم سوژه "رازبقا " شده ام و ادامه میدهد: ماهها است که دندان درد و خون ریزی لثه دارم و نمیتوانم غذا بخورم. چند روز پیش به دندان پزشک مراجعه کردم و دندان پزشک برای معالجه دندانهایم چندین میلیون تقاضا کرده است.
"راننده تاکسی اینترنتی" نگاهش را از اتوبان کردستان بر میدارد و به چهرهام میدوزد و با همان تألمی که در چشمانش و غمی که در لحن کلامش موج میزند، میگوید: الان من مانند همان شیر دریایی شده ام که نمیتوانم به دلیل بی پولی دندان هایم را معالجه کنم و میدانم آخر بر اثر همین درد خواهم مرد.
هم ذات پنداری جوان سالم و کوشای جامعه ما با شیر دریایی دندان شکسته رازبقا، نشانهای وهمانگیزی از آن چیزی است که در جامعه ما رخ مینمایاند، ولی برخی از ما آن را نمیبینیم. مایی که فکر میکنیم اگر با بستن چشمان خود چیزی را نبینیم، آن چیز حتماً وجود ندارد.
پیش نیاز پاسخ مطلوب به موضوعات اجتماعی، پذیرفتن واقعیتهای پنهان و پیدای فضای موجود جامعه است. تمامی آمارهای جامعه شناسانه، جمعیت شناسانه، سیاسی و اقتصادی بیانگر وجود التهابات شدید، در جامعه به ویژه نزد جمعیت جوانِ جویای کار و زندگی با کرامت است.
سرخوردگی اجتماعی از روندهای دموکراتیک، فساد ساختاری، توزیع رانت و احساس ناامیدی از ایجاد تغییرات مطلوب و داشتن زندگی همراه با کرامت موجب گردیده است که مردم دیگر تاب و توان پذیرفتن فشارهای جدید را از دست دهند. این سرخوردگی اجتماعی موجب بروز مخالفتهای گسترده در جامعه در تمامی سطوح طبقات میگردد. هر حاکمیتی که نتواند مخالفهای درون سیستم را با تدبیر، تغییر و پاسخگوئی مطلوب کنترل کند، این مخالفتها به اعتراضات و اعتراضات درصورت عدم پاسخگویی به اغتشاشات و در صورت عدم پاسخگویی، اغتشاشات به شورشهای اجتماعی و در صورت عدم پاسخگویی، شورشهای اجتماعی به جنگ داخلی منتهی خواهد شد و "جنگ داخلی" در قرن بیست و یکم حتماً موجب دخالت خارجی و سازمانهای بین المللی را فراهم خواهد ساخت.
حال اگر این دوست راننده ما، که سرخورده از ساز و کارهای اجتماعی است و مخالفت هایش به جایی نرسیده و گوش شنوائی برای شنیدن نظراتش نیافته به خیابان بیاید و اعتراض خود را بیان کند، مطمئناً نه سمپاد تروریستهای منافق است و نه دل در گرو سلطنت طلبان منقرض راحت طلب دارد.
هنر هرحکومت، گفتگو و اقناع شهروندان است و اگر شهروندان اقناع نشوند، شیوههای مخالفت شهروندان به شکلهای دیگر تحقیقاً نمود اجتماعی خواهد یافت. پس اگر حکومتی میخواهد جامعه را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد، باید حقوق شهروندان از جمله حق " اعتراض" را به رسمیت بشناسد و در جهت گفتگو و اقناع شهروندان، صادقانه حرکت کند وگرنه ایجاد "سکوت قبرستانی" هنری برای هیچ حکومتی محسوب نمیگردد. خبر های مرتبط
منبع: رویداد24
کلیدواژه: رویداد24 اعتراضات مردمی اعتراض مردم به گرانی بنزین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۴۰۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
وحید محمود قره باغ؛ "شاید بتوان کشته شدن یک یا حتی ۱۰ انسان را در فهم گنجاند، اما کشته شدن هزاران و میلیونها انسان از حدود امکان هرگونه ادراک و پنداری خارج است. " این جملات گونتر آندرس، فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی است؛ زمانی که میخواست عمق فاجعه بمباران هستهای هیروشیما را به تصویر بکشد. کسی که توانسته بود از آلمان نازی فرار کند و این کلمات او به خوبی میتواند در قالب یک موضوع و یا به عبارتی فاجعه، تروما اجتماعی را تبیین کند.
تروما واژهای یونانی به معنای زخم است و اصطلاحا به هر ضربه و شوکی گفته میشود که از بیرون بر بدن و یا روان شخص وارد شود. در ابتدا تروما تنها مختص به پزشکی و جراحی بود و به زخم یا جراحتی اطلاق میشد که عامل خارجی داشت. به مرور این واژه وارد حوزه روانشناسی شد و از این رو یکی از انواع گونههای تروما، ترومای روانی (روان زخم) و همچنین ترومای اجتماعی است. فراموش نکنیم، غالب بیماریهایی که انسان را دچار میکند، ریشه روانی دارد.
ترومای روانی ضربهای است که بر روح و روان انسان وارد میشود که به دنبال خود اثرات سوء و ویرانگری را به دنبال دارد. از سویی ترومای اجتماعی حوزه بیشتر و وسیعتری را درگیر میکند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمیتواند مستقل از محیط و اطرافیان زندگی کند. در واقع اتفاقاتی ناگواری که برای جوامع رخ میدهد، نمونه بارزی از ترومای اجتماعی است. از جمله این موارد میتوان به تلاطم و تشنجهایی اشاره کرد که گاه به کشتار نیز منجر میشود.
همچنین جنگ، قحطی، خشونت، سرکوبی، بی عدالتی و بیماری از عوامل ترومای اجتماعی هستند. متاسفانه آثار و عواقب مربوط به تروما، ماندگار بوده و شخص و جامعه دیگر جامعه قبلی نخواهد بود. ضمن اینکه ترومای اجتماعی، تالمات خود را به نسلهای آتی نیز سرایت میدهد. ناگفته نماند افسردگی، اختلال خواب، هراس، پوچ انگاری، بی تفاوتی، بی اعتمادی به دیگران، عدم تمرکز و عدم اعتماد به نفس از نشانههای تروماست.
هر چند ترومای اجتماعی قابل درمان است، ولی شرایط و ملزومات خاص خود را میطلبد. امید بخشی به منظور افزایش روحیه یکی از مهمترین عوامل جهت برون رفت از ترومای اجتماعی است. همچنین نگرش گذرا نسبت به گذشته نیز میتواند در این مقوله کارساز باشد. هر چند این مهم نیاز به مهارت و حتی آموزشهای خاص است. از سویی هر چند برخی جوامع با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند، ولی غالب جوامع نیز قادر نیستند و به ناچار از آسیبهای عمیق، ماندگار و جدی آن در امان نخواهند بود.
شکل ۱. برخی مجموعهها با مهارت و مقاومت میتوانند از شرایط تروما خارج شده و حتی آن را تبدیل به یک برتری کنند.
ترومای اجتماعی درد و رنجی همگانی است و همت و بینش جمعی میطلبد. در نهایت به همان گونه که در روان شناسی یک انسان بالغ گاهی حتی از یک کودک نیز آسیب پذیرتر است، جامعه نیز نسبت به ترمای روانی شخصی میتواند بسیار آسیب پذیرتر باشد، صدمههای که در نهایت فرد فرد جامعه را متاثر میکند. ترومای اجتماعی همچون فرهنگی غلط است به مانند هوای آلودهای میماند که جامعه تنفس میکند. وقتی شخصی دچار ترومای روانی میشود، نه تنها خود که جامعه را نیز درگیر میکند. حال تصور کنید که افراد کثیری به این بیماری دچار شوند و در واقع تاثیرات سو آن به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. این وضعیت بی شباهت به تکثیر ویروسها برای بیماری یک مجموعه نیست.
در ترومای اجتماعی، اشخاصی بیشترین تاثیر را دارند که نه تنها تعادل خود را حفظ میکنند بلکه جامعه را به سوی ثبات سوق میدهند. تاثیر این افراد به مانند نوشدارویی برای جوامع است. در ترومای اجتماعی افراد میبایست به جای بغرنج کردن شرایط به بهبود آن فکر کنند و به جای اینکه انگشت اتهام را به سوی اشخاص و یا برخی مجموعهها بگیرند، باید به فکر همگرایی باشند.
هر چند مهربانی، عطوفت، همدلی و همزبانی در همه مواقع کارساز نیست، ولی در برخی شرایط و موقعیتهای حاد راهگشاست. ترومای اجتماعی مستقل از اینکه در مدت کوتاه و یا زمان طولانی بر جامعه عارض شود، برای درمان نیاز به زمان دارد و به مانند بیماری میماند که هر چند آمدنش لحظهای است، ولی مدتهای مدیدی جوامع را درگیر میکند. امید که مجموعه ها، مهارتها و مقاومتهای لازم برای غلبه بر این چالش بزرگ را کسب کرده و بهره ببرند.